1/72 Jak-12A – Amodel #72187

Metryczka zestawu

  • Pełna nazwa zestawu: Yak-12A with ski gear
  • Producent: Amodel
  • Nr katalogowy: 72187
  • Liczba i rodzaj elementów: 49 elementów z szarego tworzywa na trzech ramkach, 8 z przezroczystego tworzywa
  • Uwagi: Nowe wypraski.

Schematy malowań

  • Jak-12A, żółta „3″, Aeroklub Czkałowa, ZSRR, lata 60-te; schemat malowania: ciemny zielony / jasno niebieski,
  • Jak-12A, biała „119″, Lotnictwo Ludowego Wojska Polskiego, lata 60-te; schemat malowania: ciemny zielony / jasno niebieski,

Jak-12A

Opis szczegółowy

Ponieważ wypraski są identyczne z zestawem Jak-12A (#72188) omawianym przeze mnie, opiszę tutaj tylko różnice między zestawami.

Instrukcja

Wielokrotnie widywany wśród czeskich producentów zwyczaj dodawanie jednej, wspólnej instrukcji do wielu wariantów tego samego modelu, nie ma tu miejsca. Wprawdzie rysunki montażowe są znajome, ale uwzględniają wszystkie różnice charakterystyczne dla tej wersji.

Jak-12A Jak-12A Jak-12A

Jakość części

Nie trzeba być specjalnie spostrzegawczym by zobaczyć, że pojawiła się jedna wypraska z podwoziem nartowym. Standard podobny jak przy pozostałych częściach.

Jak-12A Jak-12A Jak-12A

Jak-12A Jak-12A Jak-12A

Jak-12A Jak-12A

Kalkomanie

Jak-12A

Wydawcy niespecjalnie kochają ten okres w historii polskiego lotnictwa, dlatego poszukując zdjęć i informacji trzeba się posiłkować publikacjami sprzed ćwierć wieku. Zdjęć naszego Jaka z numerem bocznym „119″ nie znalazłem, ale informacje zamieszczone w TBiU #90 potwierdzają istnienie takiego egzemplarza.

W 1959 r. w WSK-4 na Okęciu podjęto produkcję licencyjną samolotów Jak-12A, którą kontynuowano równolegle z Jak-12M. W latach 1959-1983 Wojska Lotnicze eksploatowały 32 egzemplarze tych samolotów, z których aktualnie latają trzy: nr fabr. 19001 (od 5.11.1959 r.), nr fabr. 30127 (od 26.02.1960 r.) i nr fabr. 39108 (od 7.01.1960 r.). Z pozostałych dwanaście samolotów o numerach fabr.: 19003, 19005, 19006, 19007, 30111, 30116, 30118, 30119, 30130, 30131, 39109, 39110 przekazano lotnictwu sanitarnemu w 1971 r. i następnie jeden w 1972 r. (nr fabr. 30129) oraz WSK Świdnik przejął następny (17.09.1971 r.) o nr fabr. 30126. Aeroklub PRL otrzymał w latach 1971-1980 pięć egzemplarzy o numerach fabr.: 30115, 30118, 30121, 30123 i 30128. W latach 1963-1979 w wojsku skasowano dziesięć samolotów o numerach fabr.: 10002, 19004, 30112, 30114, 30117, 30120, 30122, 30126, 30129 i 30132.

Zestawy uzupełniające / korygujące błędy zestawu

Moje przypuszczenie zawarte w poprzedniej recenzji dotyczącej Jaka-12A (#72188) okazały trafne, bowiem w grudniu ubiegłego roku Part wydał zestaw dedykowany obu modelom. Wszelkie niedostatki wynikające z typu modelu i z jego „małoseryjności” możemy poprawić by zbudować naprawdę piękną replikę.

  • Part (S72256) — Yak-12A

Podsumowanie

Drugi zestaw Jaka-12A i drugi raz polskie malowanie. To raczej rzadki obrazek na modelarskim rynku. Modelarze polscy mają zatem do wyboru atrakcyjne malowanie sanitarne lub trochę nudne malowanie wojskowe. By jednak móc wybrać, trzeba zakupić omawiany zestaw i ten o numerze #72188.

Literatura

  1. Benedykt Kempski Samolot wielozadaniowy Jak-12, TBiU #90, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1983