Renowacja samolotu An-2 (1G 15705)

Jest to zmodyfikowana wersja artykułu, który ukazał się 16 kwietnia 2007 roku na oficjalnej stronie Muzem Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Kilka słów wstępu

Wszystko zaczęło się od Maćka Madeja, pracownika Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Znając od kuchni sytuację finansową MLP postanowił zaktywizować wszystkich, którym bliskie są biało-czerwone szachownice do wsparcia projektu odremontowania muzealnego An-2. Samolot jaki posiada Muzeum jest obecnie na zapleczu, bo nie nadaje się do prezentacji. „Antek” nie jest w najgorszym stanie, ale nie na tyle dobrym by cieszył oczy zwiedzających.

Renowacja samolotu An-2 (1G 15705)

List otwarty Dyrektora MLP w Krakowie, Pana Krzysztofa Radwana

Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, Krzysztof Radwan, wystosował list do Internautów z informacją o stanie samolotu, planach Muzeum oraz prośbą o wsparcie działań.

Szanowni internauci,
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wraz z internautami zrzeszonymi wokół różnych witryn i forów internetowych poświęconych lotnictwu m.in. forum dyskusyjnego „IL2 Szturmovik”, forum internetowego Polskiej Witryny Modelarskiej czy strony Plastikowe.pl organizuje projekt renowacji eksponatu muzealnego — samolotu An 2.
Samolot ten, ze względu na swój stan techniczny i wizualny nie może być obecnie prezentowany na ekspozycji MLP.

Samolot An 2 był najliczniej produkowaną w Polsce powojennej konstrukcją. Ten wielozadaniowy dwupłat ze względu na swoją charakterystykę jest wciąż eksploatowany zarówno w kraju, jak i zagranicą, w Siłach Powietrznych RP i wielu aeroklubach. Egzemplarz muzealny swoją ostatnią służbę pełnił w 13. Eskadrze Lotnictwa Transportowego z Balic.

MLP aktywnie pozyskuje środki finansowe z różnych źródeł, aby prowadzić niezbędne remonty eksponatów. Ze względu na złożoność prac i gabaryty eksponatów zadania te są bardzo kosztowne. W roku ubiegłym udało się odremontować samolot transportowy Lisunow Li-2 (lic. DC-3). Trwają pracę nad remontem śmigłowca Mil Mi-4 i przedwojennego RWD-13.

Wspieranie muzeów lotniczych przez pasjonatów lotnictwa nie jest ideą nową. Również w krakowskim Muzeum powstała idea odremontowania eksponatu przy wsparciu materialnym, rzeczowym czy wręcz wsparciu własną pracą przy remoncie przez osoby, którym zależy na ratowaniu lotniczego dziedzictwa. Zainteresowani udziałem w projekcie mogą przesyłać dowolne kwoty pieniężne na konto Muzeum:

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
al. Jana Pawła II 39 30-969 Kraków
PKO BP II Oddział Centrum Kraków
08 1020 2906 0000 1502 0019 9232

Proszę pamiętać o dopisku: „Remont An-2″ oraz proszę podać w polu „tytułem” również imię i nazwisko oraz adres. Dane te będą wykorzystane tylko w celu uhonorowania osób wspierających projekt. Rozliczenie całości projektu będzie udostępnione na stronie internetowej Muzeum.

Zachęcam również do reklamowania tej akcji na forach internetowych lub wśród znajomych zainteresowanych lotnictwem.

Krzysztof Radwan

Dyrektor MLP

Samolot An-2

Samolot wielozadaniowy, skonstruowany w biurze Olega Antonowa po zakończeniu II wojny światowej. Prototyp oblatano 31 sierpnia 1947 r. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1949 r. Od 1957 r. był produkowany w Chinach pod oznaczeniem Y-5. W 1960 r. rozpoczęła się produkcja licencyjna w Polsce w zakładach WSK PZL Mielec, gdzie powstało najwięcej samolotów tego typu. Były produkowane w wielu wersjach – rolniczej, transportowej, transportowo–desantowej, pasażerskiej, wodnej na pływakach i używane w wielu krajach na całym świecie, głównie w ZSRR, Chinach, Polsce, Czechosłowacji, NRD, Egipcie, Indiach, Grecji, Jugosławii i KRL-D.

Renowacja samolotu An-2 (1G 15705)

W Polsce samoloty An-2 są używane w lotnictwie wojskowym do zadań transportowych i szkolenia spadochronowego, w lotnictwie rolniczym, w aeroklubach oraz przez użytkowników prywatnych. Jeden z „Antków” z obcięty ogonem, zastąpionym kratownicą niosącym usterzenie, oprócz swego „normalnego” silnika tłokowego ASz-62IR otrzymał silnik odrzutowy AI-25 o ciągu 1500 daN i przez kilkanaście miesięcy służył w latach 1972-73 jako latające laboratorium Lala-1 w programie odrzutowego samolotu rolniczego M-15 Belfegor.

An-2 wyróżnia się prostotą i niezawodnością konstrukcji, wyjątkową odpornością na trudy eksploatacji w polowych warunkach oraz krótkim rozbiegiem i dobiegiem, umożliwiającym mu operowanie w najbardziej niedostępnych rejonach. Jest to samolot kultowy, podobnie jak VW Garbus wśród samochodów. Od lat organizowane są zloty miłośników tych samolotów.

Łącznie powstało 16 512 samolotów An-2. W zakładach w Kijowie i Dołgoprudnym w ZSRR zbudowano łacznie 3593 egzemplarze, w zakładach w Nanchangu i Shijizhuang w Chinach 1003 egzemplarze, a w zakładach WSK PZL Mielec 11 915 egzemplarzy. Ostatnie 4 samoloty, przeznaczone dla Wietnamu zbudowano w Mielcu w styczniu 2002 r. Spośród samolotów produkowanych w Mielcu 10 605 trafiło do ZSRR, 842 do innych krajów, a 468 do użytkowników w Polsce.

Losy samolotu „1G 15705″

Samolot Antonow An-2TD nr seryjny 1G 11G 15705 został zbudowany w zakładach WSK PZL-Mielec. Przyjęty na stan lotnictwa wojskowego otrzymał numer taktyczny 1G 15705. Był używany przez 13 Pułk Lotnictwa Transportowego w Krakowie. Do zbiorów MLP został przekazany 30 września 1998 r.

Renowacja samolotu An-2 (1G 15705)Renowacja samolotu An-2 (1G 15705)Renowacja samolotu An-2 (1G 15705)

Stan obecny

Renowacja samolotu An-2 (1G 15705)Renowacja samolotu An-2 (1G 15705)Renowacja samolotu An-2 (1G 15705)
Renowacja samolotu An-2 (1G 15705)Renowacja samolotu An-2 (1G 15705)Renowacja samolotu An-2 (1G 15705)
Renowacja samolotu An-2 (1G 15705)Renowacja samolotu An-2 (1G 15705)