Polskie Konstrukcje Lotnicze Vol.3 – Stratus

Polskie konstrukcje lotnicze Vol.3

Metryczka publikacji

  • Pełny tytuł: Polskie konstrukcje lotnicze Vol.3
  • Wydawnictwo: Wydawnictwo Stratus
  • Autor: Andrzej Glass
  • Opracowanie planów: Witold Szewczyk oraz Wacław Klepacki i Andrzej Glass
  • Kreślenie planów: Dariusz Karnas, Joanna Wójtowicz
  • Numer ISBN-13: 978-83-89450-84-5
  • Media: format A4, twarda oprawa, 372 strony, kilkaset zdjęć czarno-białych, rzuty boczne i plany, tabele oraz rysunki

Opis szczegółowy

Tematyka

Trzeci tom serii zamyka opis historii budowy polskiego lotnictwa do 1939 roku, omawiając stan przemysłu w 1939 roku i losy poszczególnych wytwórni podczas kampanii wrześniowej. Przedstawiono również rozwój techniczny i produkcję szybowców. W części encyklopedycznej przewodnik po maszynach skonstruowanych w Polsce skupia się na pozostałych samolotach wytwórni PZL (od PZL.23 Karaś), a także Warsztaty Polskich Linii Lotniczych LOT, Centralne Warsztaty Aeroklubowe i Doświadczalne Warsztaty Lotnicze W. Zalewskiego.
W części poświęconej szybowcom i motoszybowcom omówiono konstrukcje amatorskie, a także sprzęt pochodzący Warsztatów Szybowcowych ZASPL we Lwowie, Instytutu Techniki Szybownictwa, Wojskowych Warsztatów Szybowcowych w Krakowie, wytwórni PWS, Lwowskich Warsztatów Lotniczych, Warsztatów Szybowcowych w Warszawie, Harcerskich Warsztatów Szybowcowych i Śląskich Warsztatów Szybowcowych.
Uzupełnieniem publikacji jest Rejestr Polskich Statków Powietrznych 1923–1939 oraz Rejestr cywilny polskich szybowców. Na końcu podano erratę do obu wcześniejszych tomów publikacji.

Tekst

Właściwie powtórzę informacje z poprzednich recenzji. Tekst jest zwarty i nasycony informacjami. Niemal każdy z wpisów jest opatrzony jest zdjęciem oraz rzutami w skali, krótką historią typu oraz informacjami o konstrukcji i danych technicznych. Wiele informacji jest publikowanych po raz pierwszy, dzięki czemu uzyskujemy rzetelne źródło informacji, szczególnie na temat prototypów i projektów, które nie ujrzały światła dziennego.

Jakość edytorska

W dalszym ciągu bez zarzutu. Wysokiej jakości papier kredowy, porządna twarda lakierowana okładka, strony zszywane — standard, do którego należy równać. Ponownie utrzymano format i kolor okładki, dzięki czemu wszystkie tomy wyglądają jednolicie.

Plany, zdjęcia i profile

Plany, tradycyjnie już, w większości przypadków rozrysowano w skali 1/72, oprócz tego można znaleźć rzuty 3D i rysunki wersji rozwojowych czy modyfikacji specjalistycznych.
Także i w tym tomie zdjęcia są świetnej jakości. Obfitość niektórych może zaskakiwać i z pewnością będzie doskonałą pomocą dla modelarzy. Sporo z nich też nie było nigdy publikowanych, a niektóre nie były nawet znane osobom zainteresowanym i wypłynęły po raz pierwszy w tej publikacji. Chwała Wydawnictwu za chęć inwestowania niemałych pieniędzy w unikatowe zdjęcia.

Podsumowanie

Ten tom, wraz z dwoma poprzednimi, to najważniejsza publikacja traktująca o polskim lotnictwie do 1939 roku, jaka została wydana w tym wieku, a może i po II wojnie światowej. Dla miłośników historii lotnictwa lektura obowiązkowa.
Biorąc pod uwagę ilość opublikowanego materiału, seria ta powinna być również lekturą obowiązkową dla producentów modelarskich. Materiału na modele jest dość i chyba dałoby się nim obdzielić wszystkie polskie firmy. Mam nadzieję, że wkrótce zobaczymy pierwsze efekty modelarskie tej serii.

Wady książki? Brak. Choć właściwie ciągle można pisać to samo, czyli niedosyt. Po latach niedoboru dobrych opracowań oraz nielicznych i szczątkowych publikacji na temat poszczególnych typów, możliwość zapoznania się z dorobkiem lotniczym II Rzeczpospolitej jest naprawdę wciągająca.

Książkę polecam z czystym sumieniem i sugeruję wszystkim szybki zakup. Co prawda Wigilia za progiem, ale może jeszcze zdążycie sprawić sobie prezent. Jeśli nie, proponuję rozpocząć od tej książki Nowy Rok. Naprawdę warto.

Książkę do recenzji udostępniło Wydawnictwo Stratus. Dziękujemy.

Spis treści

  • Wykaz skrótów
  • Wprowadzenie

Rozdział I — Wrzesień 1939 w polskim przemyśle lotniczym

Stan przemysłu w 1939 r.

  • PZL WP-1 Okęcie — Paluch
  • PZL WS-1 Okęcie
  • DWL (RWD) — Okęcie
  • AVIA — Warszawa
  • SZOMAŃSKI — Warszawa
  • PZL WP-2 — Mielec
  • PZL WS-2 — Rzeszów
  • LWS — Lublin
  • PWS — Biała Podlaska
  • Warsztaty Szybowcowe — Warszawa
  • Harcerskie Warsztaty Szybowcowe — Warszawa
  • WWS — Kraków
  • Śląskie Warsztaty Szybowcowe
  • LWL — Lwów
  • Losy grup ewakuacyjnych
  • Niemiecki plan bombardowań przemysłu
  • Rola szpiegów i dywersantów
  • Zakończenie

Rozdział II

  • Rozwój produkcji
  • Rozwój techniczny i produkcja szybowców

Rozdział III — Samoloty

Państwowe Zakłady Lotnicze, Warszawa

  • PZL.23 „Karaś”, PZL.42 i PZL.43
  • PZL P.24
  • PZL.26
  • PZL.27
  • PZL.30 „Żubr”
  • PZL.33
  • PZL.37 „Łoś”
  • PZL.38 „Wilk”
  • PZL.39
  • PZL.44 „Wicher”
  • PZL.45 „Sokół”
  • PZL.46 „Sum”
  • PZL.48 „Lampart”
  • PZL.49 „Miś”
  • PZL.50 „Jastrząb”
  • PZL.55

Warsztaty Polskich Linii Lotniczych LOT

  • Fokker F-VIIB/3m Wasp
  • Fokker F-VIIA/1m Jupiter
  • Fokker F-VIIB/2m

Centralne Warsztaty Aeroklubowe

Doświadczalne Warsztaty Lotnicze W. Zalewskiego

  • Samolot Sido S-1
  • Samolot Moryson II „Ostrovia II”
  • Samolot Moryson M-III
  • Samolot Moryson M-IV
  • Samolot Moryson M-V
  • Samolot Wacyka i Tyrały WT-1
  • Samolot MW-1
  • Samolot Kozłowskiego WK-3
  • Samolot Nowotnego Ny-4
  • Samolot Bryckiego ZB-2
  • Samolot Gabriela „Śląsk”
  • WZ-XII „Kogutek II”
  • MlP „Smyk”
  • Nikol A-2
  • RS-III
  • Mięśniolot ZST
  • Lwowska Pchła Powietrzna
  • ITS-7 „Drozd”
  • ITS „Wróbel”
  • ITS „Jaskółka”
  • SSS
  • Samolot z Garwolina

Rozdział IV — Szybowce i motoszybowce

Szybowce amatorskie

  • Szybowiec Runiewicza
  • MS-8 „Wróbel” i MS-9 „Wróbel II”
  • MS-10 „Wróbel III”
  • MS-11
  • MS-12
  • MS-13 „Bocian” i MS-14
  • Szybowiec Wiśnickiego „Bocian”
  • Szybowiec ZP
  • Szybowiec Muszyńskiego ZM-1
  • Szybowiec Muszyńskiego ZM-3
  • ZE-1 „Cytrynka”
  • Lotnia Feyrala
  • WJ-3
  • „Bums”
  • Szybowiec-latawiec Okarmusa Nr 1
  • Szybowiec Okarmusa Nr 2
  • Szybowiec z Grodziska Mazowieckiego
  • Motoszybowiec Janika i Weissa
  • NN-1
  • NN-2
  • J N-1 „Żabuś II”

Warsztaty ZASPL, Wojskowe Warsztaty Szybowcowe i Lwowskie Warsztaty Lotnicze

Warsztaty Szybowcowe ZASPL — Lwów

  • CW-II
  • CW-III
  • CW-IV
  • CWJ
  • CWJ-bis „Skaut”
  • CW-5 bis
  • B-1
  • CW-7
  • CW-8
  • ZASPL Osa

Instytut Techniki Szybownictwa

  • ITS-II
  • ITS-4B
  • TS-1/34 „Promyk”
  • ITS-8

Wojskowe Warsztaty Szybowcowe — Kraków

  • WWS-1 „Salamandra”
  • WWS-2 „Żaba”
  • WWS-3 „Delfin”

Podlaska Wytwórnia Samolotów

Lwowskie Warsztaty Lotnicze

  • PWS-101
  • PWS-102 „Rekin”
  • PWS-103
  • B-38

Warsztaty Szybowcowe — Warszawa

  • SG-21 „Lwów”
  • SG-28
  • SG-3
  • SG-7
  • SG-8
  • „Czajka”
  • „Wrona”
  • „Komar”
  • „Sroka”
  • Sokół
  • „Orlik”
  • AMA
  • „Bąk”
  • „Antykacap”

Harcerskie Warsztaty Szybowcowe

  • MT-1

Śląskie Warsztaty Szybowcowe

Dodatki

  • Rejestr Polskich Statków Powietrznych 1923–1939
  • Rejestr cywilny polskich szybowców
  • Bibliografia
  • Źródła zdjęć
  • Indeks nazwisk
  • Errata i uzupełnienia, tom I
  • Errata i uzupełnienia, tom II