1/72 Bell OH-58A Kiowa – Italeri #195

OH-58A

Metryczka zestawu

  • Pełna nazwa zestawu: Bell OH-58A Kiowa
  • Producent: Italeri
  • Nr katalogowy: 195
  • Liczba i rodzaj elementów: 53 z ciemnozielonego tworzywa, 9 przezroczystych
  • Schematy malowań:
    • OH-58A Uhel IV Sił Powietrznych Hiszpanii; schemat malowania jednokolorowy Olive Drab
    • OH-58A Heeresfliegerkrafte 3HS Sił Powietrznych Austrii; schemat malowania j.w.
    • OH-58A 1st Sqdn, 18th Cav US Army Aviation; schemat malowania j.w.

Opis szczegółowy

Opakowanie

Model zapakowano w standardowe, najmniejsze, otwierane z boku pudełko znane z wyrobów Italeri. Bardzo dobrze sprawdza się jako ochrona, choć oszklenie mogłoby być pakowane osobno. Tradycyjnie też rysunek jest na wysokim poziomie.

Instrukcja

Instrukcje Italeri nigdy nie sprawiały mi problemu — nie inaczej jest tym razem. Montaż podzielono na pięć etapów, podano kolorystykę wszystkich części, a każde z malowań reprezentowane jest przez dwie sylwetki boczne. Kolorystyka oczywiście według Model Master.

Jakość części

OH-58A

Elementy wykonane są bardzo czysto i nie ma przesunięć na częściach symetrycznych. Jedynie ślady po wypychaczach wewnątrz kadłuba wymagają drobnej interwencji – niektóre trzeba oszlifować, inne zaś wypełnić szpachlówką.

OH-58A

Do oszklenia również nie mam zastrzeżeń. Plastik jest stosunkowo cienki i przejrzysty.

Wierność odwzorowania

OH-58A

Przebieg linii podziałowych i faktura powierzchni kadłuba nie będzie zaskoczeniem dla tych, którzy znają modele śmigłowców produkowanych przez Italeri. Tylko drzwi i pokrywy większych schowków mają linie wgłębne. Jest to niewątpliwe ułatwienie dla tych, którzy zechcą otwierać coś więcej. Poza tymi przypadkami na kadłubie mamy linie wypukłe wraz z bardzo delikatną siatką nitów. Po przyłożeniu do planów okazało się, że część z nich, szczególnie na belce ogonowej i statecznikach, jest zupełnie zbędna. Ilość i rozmieszczenie "kratek" na bocznych osłonach silników oraz lamp i anten na spodniej stronie kadłuba nie odpowiada dokładnie pierwowzorowi. Jednak zdecydowanie najsłabszym punktem w modelu jest kształt osłon przedziału silnika, które to w rzucie z boku zbyt szybko "obniżają" się ku tyłowi.

Zgodność wymiarowa

Tu niestety jeden błąd, ale za to dość poważny, zważywszy rozmiary śmigłowca w tej skali. Belka ogonowa jest za krótka o około 4mm.

Wyposażenie

Do niewątpliwych zalet zestawu należy bogate wyposażenie wnętrza kabiny i kilka elementów dodatkowego uzbrojenia – wyrzutnie siedmiu niekierowanych pocisków rakietowych 70mm i karabin Minigun 7,62mm.

Kalkomanie

OH-58A

Kalkomanie Italeri zawsze sprawiały dobre wrażenie. Kolory są jak zwykle dobrze nasycone, a druk szczegółowy i bez przesunięć. Oczywiście sam wygląd to nie wszystko i należy uważać w trakcie przyklejania, jako że słabą stroną kalkomanii włoskiego producenta bywa klej.

Zestawy uzupełniające / korygujące błędy zestawu

Mimo dość długiej obecności na rynku tego modelu, żadna ze znanych firm nie pokusiła się o zestawy waloryzujące. Chcąc wykonać model Jet Rangera w barwach polskiej Policji trzeba samodzielnie dokonać nie tylko przeróbek kadłuba i wnętrza, ale i zmierzyć się z malowaniem, którego ważnym elementem jest komplet oznaczeń i godła. Na szczęście Intech przyszedł z pomocą miłośnikom polskich śmigłowców, wydając bardzo duży, choć drogi zestaw kalkomanii.

  • Intech (s72 08) – zestaw kalkomanii „Polskie śmigłowce wojskowe”

Podsumowanie

Na podstawie zestawu Italeri możemy zbudować przy dość niewielkim nakładzie pracy polskiego Jet Rangera. Największym wyzwaniem jest przeróbka płóz (są wyższe i mają dodatkowy stopień), ale chyba warto się trochę pomęczyć, by postawić w gablocie ten zgrabny śmigłowiec ozdobiony biało-czerwoną szachownicą.

Literatura:

  1. Miłosz Rusieski, Piotr Taras, Paweł Kłosiński „Bell 206 Jet Ranger OH-58 Kiowa”; minimonografia w czasopiśmie „Aero technika lotnicza” #3/93
  2. Mirosław Wasilewski „Jet Ranger w Policji”; „Fanatyk plastiku” #11