Tu-154M

Artykuł opublikowany pierwotnie 10 czerwca 2009 roku.

W sytuacji kończących się resursów Iłów-18 i Tu-134A eksploatowanych w spec pułku, dowództwo ówczesnych Wojsk Lotniczych złożyło pod koniec lat 80-tych zamówienie na dwa samoloty Tu-154M do przewozu VIP-ów. Samolot noszący dziś numer „101″ został dostarczony w lipcu 1990, zaś „102″ — w grudniu 1990 roku. Wersja ta, ze względu na swoje niestandardowe wyposażenie, opatrzona została dodatkowym oznaczeniem — lux.
Samoloty najpierw nosiły malowanie podobne do samolotów LOT-owskich, z tym że na stateczniku pionowym w kole, zamiast żurawia, namalowano szachownicę. W latach 1995–96 obie maszyny zyskały malowanie, w którym możemy je oglądać do dziś.

W dniu 10 kwietnia 2010 roku, o godzinie 08:56, Tu-154M o numerze taktycznym 101 rozbił się przy podejściu do lądowania na lotnisku wojskowym Smoleńsk-Siewiernyj. W katastrofie zginęło 96 osób.

Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M
Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M
Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M
Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M
Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M
Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M
Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M
Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M
Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M
Tupolew Tu-154M Tupolew Tu-154M