Spad XIII – 1/48 Eduard

Historia i opis konstrukcji

Samolot myśliwski Spad XIII był dwupłatowym, jednosilnikowym, jednoosobowym samolotem myśliwskim o konstrukcji drewnianej. Stanowił rozwinięcie konstrukcji samolotu Spad VII. Opracowano go w 1917 roku. Do jego napędu użyto silnika Hispano-Suiza 8B o mocy 200 KM (147 kW).
Masa własna samolotu wynosiła ok. 600 kg, całkowita dochodziła do 856 kg. Osiągał prędkość 216 km/h, pułap 6850 metrów, długotrwałość lotu wynosiła około 2 godzin. Uzbrojenie Spada XIII składało się z 2 karabinów maszynowych Vickers wz.09 MAC lub Vickers wz.18 MAC kalibru 7,7mm.
Do polskiego lotnictwa Spady XIII trafiły w roku 1920 i używane były w pułkach myśliwskich i szkołach lotniczych do roku 1925.

Budowa modelu

Eduard 8196 - Spad XIII late version

Model samolotu SPAD XIII wydany został przez firmę Eduard. Jest to zestaw stosunkowo młody, bo pierwsze wydanie pojawiło się na rynku w roku 2008. Zestaw zawiera 3 ramki z tworzywa, na których rozmieszczone są detale, jedną ramkę z przezroczystego tworzywa z wiatrochronami w 3 odmianach, arkusz blachy fototrawionej oraz kalkomanię. Instrukcja modelu jest wydrukowana na kredowym papierze w odcieniach szarości. Detale z tworzywa są wykonane czysto, jednak posiadają miejscami przesunięcia.
Budowany model ma przedstawiać maszynę używaną m.in. w 4. Pułku Lotniczym w Toruniu.

Kadłub i kabina pilota

Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard

Kabina pilota w modelu jest oddana w sposób optymalny. Ważne jest to, że można waloryzować ją załączonymi do zestawu elementami fototrawionymi. Powycinane z ramek elementy wnętrza i kadłub pokryłem warstwą podkładu. Użyłem niezawodnego Mr.Surfacera o gradacji 1000. Detale mające imitować drewniane części pomalowałem Pactrą 102 z domieszką Pactry 103. Po wyschnięciu tej warstwy farby suchym pędzlem naniosłem słoje ciemnobrązową Pactrą 105. Detale imitujące części metalowe pokryłem metalizerem aluminiowym oraz stalowym.

Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard

Montaż podzespołów zgodnie z instrukcją nie sprawił żadnego kłopotu. Kabinę, tak jak zalecił producent, wzbogaciłem o zegary i inne detale z barwionej blachy fototrawionej. Po złożeniu kabiny i jej wklejeniu w kadłub zabezpieczyłem wnętrze warstwą sidoluksu. Po godzinie gdy wysechł wykonałem „washa”, czarną farbą temperową. Ostateczna warstwa półbłyszczącego lakieru bezbarwnego zakończyła budowę kabiny i wnętrza kadłuba.

Problemem okazało się przyklejenie górnej części kadłuba i osłony silnika. Otóż elementy te są bardzo słabo spasowane do kadłuba. Górna część jest za szeroka miejscami o 2 mm. Powstaje duży uskok na krawędzi łączenia. Uporałem się z tym w dwojaki sposób. Po pierwsze przykleiłem górę kadłuba na klej cyjanoakrylowy, jednocześnie mocno ściskając w poprzek element aby uzyskać jak najmniejszą część wystającą za obrys.
Drugą operacją było po prostu ścięcie naddatku tworzywa i wyszlifowanie miejsc łączenia. Osłona silnika moim zdaniem ma po prostu za małą średnicę. Jednak i ten problem załatwiła nieco większa ilość szpachlówki.

Skrzydło i usterzenie

Producent ułatwił zadanie modelarzom oferując osobne powierzchnie steru wysokości. Jednak ja dodatkowo odciąłem ster kierunku oraz lotki z górnego płata. Wyraźnie zaznaczone linie podziałowe umożliwiły bezproblemowe wykonanie dodatkowych operacji z tym związanych.

Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard

Dolne połówki skrzydeł, statecznik pionowy i stery wysokości przykleiłem do kadłuba. Ster kierunku i górny płat skrzydła będę mocował dopiero po pomalowaniu modelu w barwy kamuflażu.

Zastrzały i wsporniki przeszlifowałem usuwając przesunięcia formy. Dorobiłem na ich końcówkach z blaszki miedzianej uchwyty do mocowania naciągów. Naciągi w Spadach mocowane były do słupków, dzięki czemu nie ma potrzeby wiercenia otworów do mocowania naciągów oraz istnieje możliwość zamocowania ich już po przyklejeniu górnego płata. Przygotowane zastrzały i wsporniki przykleję po pomalowaniu modelu.

Malowanie i oznakowanie

Malowanie modelu wykonałem na podstawie profili barwnych z wydawnictwa Kagero. Użyłem farb Gunze serii H oraz Pactra. Postanowiłem do podstawowych kolorów, którymi będę malował powierzchnie płócienne, dodać około 10% jasnoszarej farby, chcąc uzyskać w ten sposób efekt powłoki malarskiej na płótnie. Fragmenty, które w oryginale były metalowe, pomalować chciałem farbami już bez domieszki szarej.
Elementy modelu przed właściwym malowaniem pokryłem korygującym rysy, pełniącym rolę podkładu, Mr.Surfacerem. W miejscach zacienionych i na łączeniach naniosłem czarną farbą cieniowanie podkładowe.

Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard

Nanoszenie właściwego kamuflażu rozpocząłem od dolnych powierzchni. Użyłem farby Gunze H85 na przedniej części kadłuba a dolne powierzchnie sterów, kadłuba i płatów pomalowałem tą farbą z dodatkiem szarej jasnej Pactra 40.

Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard

Kamuflaż górnych i bocznych powierzchni oparłem na farbach Pactra o numerach 33, 35, 102 i 105, do których dodałem dla powierzchni płóciennych Pactrę 40. Maskowanie wykonałem z użyciem taśmy Tamiya.
Po wyschnięciu farb i usunięciu zabezpieczeń cały model pomalowałem sidoluksem, przygotowując go do nanoszenia kalkomanii i śladów eksploatacji. Kalkomanie z szachownicami dobrałem z zestawu Techmodu, zaś oznakowanie z kalkomanii wydawnictwa Kagero. Nanoszenie kalkomanii na sidolux i z użyciem płynu MicroSol dało jak zwykle doskonały rezultat. Cały model zabezpieczyłem warstwa sidoluksu i przystąpiłem do ostatecznego montażu modelu.

Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard

Prace wykończeniowe

Ostateczny montaż podzespołów modelu polegał na przyklejeniu górnego płata i wykonaniu olinowania. Skrzydło przykleiłem do wsporników i zastrzałów klejem cyjanoakrylowym (CA), dzięki czemu jego montaż przebiegł w ekspresowym tempie. Do olinowania przygotowałem sobie wcześniej spora ilość rozciągniętych ramek po modelach — mojego ulubionego materiału na naciągi. Pierwszy koniec odcinka przyklejałem do punku mocowania, następnie po zaschnięciu kleju przeciągałem przez wcześniej wywiercony otwór, jeśli to było możliwe wierciłem otwory w wspornikach, lekko naciągałem i ustalałem za pomocą kropelki kleju CA aplikowanego do otworu z linką za pomocą igły. Miejsca po otworach, jeśli było to konieczne zaszpachlowałem i obrobiłem. Linki napędów sterów, biegnące po zewnętrznej stronie kadłuba wykonałem również z polistyrenowych nitek.

Waloryzacji poddałem także rury wydechowe. Z oryginalnej części zostawiłem przód rury, zaś końcówki dorobiłem z igły spłaszczonej na końcu.

Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard

Aby wydobyć efekt światłocienia na modelu wykonałem „wash”, czarna farbą temperową na wszystkich powierzchniach modelu. Nadmiar farby usuwałem po jej wyschnięciu wilgotnym patyczkiem higienicznym. Na ślady eksploatacji w tym modelu składały się imitacje otarcia i uszkodzenia warstwy farby na powierzchniach metalowych i drewnianych, zacieki w okolicach wlewów i silnika. Do wykonania śladów na powierzchniach z metalu użyłem metalizerów aluminium i stal. Ubytki farby na powierzchniach drewnianych zrobiłem za pomocą kilku odcieni brązu. Wszystkie powierzchnie modelu zabezpieczyłem ostatecznie mieszanką sidoluksu i matowego lakieru bezbarwnego.

Podsumowanie

Model SPAD XIII od Eduarda to generalnie dobry zestaw umożliwiający przy odrobinie wysiłku i niewielkich poprawkach wykonanie dobrej miniatury myśliwca. Miłym gestem ze strony producenta jest wyposażenie zestawu w blaszki fototrawione, które umożliwiły waloryzację modelu. Zakres własnoręcznych doróbek skupiony był głownie usterzeniu, naciągach i niewielkich elementach płatowca. Dzięki wydawnictwu Kagero modelarz ma możliwość wykonania maszyny w barwach polskiego lotnictwa.

Wykaz głównych modyfikacji modelu przy użyciu elementów waloryzacyjnych i przeróbki własne

  • Wykonanie luf karabinów maszynowych z igieł lekarskich;
  • Wykonanie od podstaw celownika lunetowego z igły 0,8mm;
  • Dorobienie końcówek rur wydechowych z igieł 1,8mm;
  • Waloryzacja blaszkami fototrawionymi dedykowanymi do modelu (kabina, karabin, osłony);
  • Odcięcie i wklejenie powierzchni sterowych (lotki i stery) w pozycji wychylonej;
  • Malowanie modelu wg dokumentacji ikonograficznej i profili barwnych opublikowanych przez wyd. Kagero;
  • Wykonanie oznaczeń modelu z dodatkowych kalkomanii wyd. Kagero;
  • Dorobienie uchwytów cięgien;
  • Olinowanie modelu z nitek polistyrenowych;

Materiały źródłowe

  1. Andrews C.F., The Spad XIII C.1, seria Profile Publications #17, Surrey-Londyn, 1965
  2. Bączkowski W., Samolot myśliwski Spad VII-XIII, seria TBiU #114, wyd. MON, Warszawa, 1987;
  3. Connors J.F., Spad Fighters in Action, seria Aircraft #93, Signal-Squadron Publications, Carrollton, 1989;
  4. Kowalski T., Spad S.IX-S.XXIV, seria Słynne samoloty #8, Kagero, Lublin, 2008;
  5. Kowalski T., Godło i barwa w lotnictwie polskim 1918-1939, seria Biblioteczka Skrzydlatej Polski #9, WKŁ, Warszawa, 1981;

Galeria

Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard

Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard

Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard

Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard Spad XIII - 1/48 Eduard