1/72 HUPV Type 40 w/ 2cm Flak 38 – Dragon #7422

Dragon 7422

Metryczka zestawu

  • Pełna nazwa zestawu: Heavy Uniform Personnel Vehicle Type 40 w/ 2 cm Flak 38
  • Producent: Dragon
  • Nr katalogowy: 7422
  • Liczba i rodzaj elementów: 88 elementów z jasnoszarego tworzywa na trzech ramkach, 1 elementu z przezroczystego tworzywa oraz 2 elementów fototrawionych

Warianty malowania

  • s. gl. Einheits-Pkw, WH-77565, jednostka nieznana, front wschodni 1942
  • s. gl. Einheits-Pkw, WH-188350, jednostka nieznana, front wschodni 1942

Wypraski pojazdu są identyczne z tymi, jakie pakowane są do pudełek z numerami katalogowymi 7378 oraz 7421, za wyjątkiem zamkniętego dachu, jaki dodano w tym ostatnim. Wypraska z działkiem przeciwlotniczym 2 cm Flak 38 jest nowa i do tej pory nie była stosowana w zestawach Dragona.
Dragon 7378 Dragon 7421

Historia pojazdu

Wprowadzenie — program Einheits-Fahrgestelle

Recenzję należy zacząć od lekkiego ogarnięcia chaosu w oznaczeniach, jakie wprowadził Dragon. Zestawy nazywane są Heavy Uniform Personnel Vehicle Type 40, choć tak naprawdę model przedstawia wersje wcześniejsze, produkowane do 1940 roku. Ten konkretny zestaw powinien nosić nazwę leichter Flakkraftwagen (Kfz.81) mit Einheitsfahrgestell II für s. Pkw. czy Horch 108 Typ a (lub 1a) w/ 2 cm Flak 38, ale to gwoli uporządkowania. Na szczęście błąd w nazewnictwie nie wpływa w żaden sposób na model.

Skąd Heavy Uniform Personnel Vehicle? Otóż jest to niezbyt udane tłumaczenie niemieckiej nazwy schwerer geländegängiger Einheits-Personenkraftwagen, czyli dosłownie ciężki terenowy standardowy samochód osobowy. Trochę dziwi zastosowanie anglojęzycznej nomenklatury, gdy szereg innych modeli pojazdów niemieckich ma zachowane oryginalne nazwy i skróty. Być może ktoś doszedł do wniosku, że skrót s. gl. Einheits-Pkw niewiele powie i klientom, i sprzedawcom. Z drugiej strony chaos w oznaczeniach tego pojazdu i problem z identyfikacją poszczególnych wersji może skołować nawet najbardziej odpornego.

Tamiya 35105 Tamiya 35052
Wracając do pojazdu — większości modelarzy kojarzy się raczej z drugą połową wojny, a to za przyczyną modelu firmy Tamiya (#35105) z działkiem przeciwlotniczym oraz jego obsługą w mundurach SS. Znacznie mniej znane jest pudełko starszego zestawu (#35052), z samym pojazdem, w kamuflażu z pierwszego okresu wojny. Tymczasem sam pojazd jest owocem przedwojennego programu tworzenia uniwersalnych podwozi, tzw. Einheits-Fahrgestelle. Miały one zunifikować liczbę produkowanych typów i ułatwić logistykę. W ramach programu powstały:

  • l. gl. Einheits-Pkw — lekki terenowy standardowy samochód osobowy
  • m. gl. Einheits-Pkw — średni terenowy standardowy samochód osobowy
  • s. gl. Einheits-Pkw — ciężki terenowy standardowy samochód osobowy
  • l. gl. Einheits-Lkw — lekki terenowy standardowy samochód ciężarowy, lepiej znany jako Einheitsdiesel
  • Einheitsfahrgestell I — podwozie dla samochodów pancernych Sd.Kfz.221–223 oraz Sd.Kfz.260–261
  • Einheitsfahrgestell II für s. Pkw. Horch Typ 1 c — podwozie dla samochodu pancernego Sd.Kfz.247 Ausf.B

Powyższe konstrukcje okazały się udane, choć na warunki wojenny były zdecydowanie zbyt skomplikowane. Konstrukcja wszystkich trzech typów gl. Einheits-Pkw została uproszczona i te wersje otrzymały oznaczenie Typ 40. Mimo to ich produkcja wciąż była zbyt pracochłonna i kosztowna, więc przerwano ją między 1941 a 1944 rokiem. Pojazdy zaprojektowane w ramach programu Einheits-Fahrgestelle używane były do końca wojny.

s. gl. Einheits-Pkw

Choć dzięki firmie Tamiya powszechnie uważa się, że samochód produkowała firma Horch, tak naprawdę drugim producentem były niemieckie zakłady Forda. Jednak Horch wyprodukował zdecydowaną większość pojazdów — 8135 sztuk. Zakłady Forda opuściło jedynie 1901 egzemplarzy. Niestety, w tym miejscu kończy się niemiecki ład i porządek, a zaczynają oznaczenia firmowe.

  • Horch 108 Typ a — 1937–1938 — maksymalnie 350 sztuk, potem → Typ 1a; koła pomocnicze, obie osie skrętne, hamulce z linką hamulcową, wlew paliwa wewnątrz pojazdu
  • Horch 108 Typ 1a — 1939–1940 — łącznie z wersją 1b wyprodukowano niecałe 2500 sztuk; detale konstrukcji j.w., różnica to hamulce z systemem hydraulicznym
  • Horch 108 Typ b — 1937–1938 — maksymalnie 650 sztuk, potem → Typ 1b; koła pomocnicze, skrętna tylko oś przednia, hamulce z linką hamulcową, wlew paliwa wewnątrz pojazdu
  • Horch 108 Typ 1b — 1939–1940 — łącznie z wersją 1a wyprodukowano niecałe 2500 sztuk; detale konstrukcji j.w., różnica to hamulce z systemem hydraulicznym
  • Horch 108 Typ 40 — 1940–1942 — około 4600 sztuk; brak kół pomocniczych, skrętna tylko oś przednia, hamulce z systemem hydraulicznym, wlew paliwa na zewnątrz pojazdu
  • Horch 108 Typ c — 1941–1942 — 58 sztuk; podwozie wyłącznie do pojazdów Sd.Kfz.247 Ausf.B
  • Ford Typ EGa — 1939–1940 — odpowiednik wersji Horch 108 Typ 1a
  • Ford Typ EGb — 1939–1940 — odpowiednik wersji Horch 108 Typ 1b
  • Ford Typ EGd — 1939–1940 — bez kół pomocniczych, obie osie skrętne
  • Ford Typ EG — 1940–1941 — odpowiednik wersji Horch 108 Typ 40

Samochody produkowane przez zakłady Horch były napędzane 3,5 l lub 3,8 l silnikami Horch V8, samochody Forda wyposażono w słabszy i mniej ekonomiczny 3,6 l silnik Ford V8.

Warianty pojazdu

Seryjnie produkowano następujące warianty:

  • ciężki terenowy samochód osobowy (schwerer geländegängiger Personenkraftwagen (Kfz.21) mit Einheitsfahrgestell II für s. Pkw.)
  • samochód telefoniczny (Fernsprechkraftwagen (Kfz.23) mit Einheitsfahrgestell II für s. Pkw.)
  • samochód ze wzmacniaczem (Verstärkerkraftwagen (Kfz.24) mit Einheitsfahrgestell II für s. Pkw.)
  • ambulans (Krankenkraftwagen (Kfz.31) mit Einheitsfahrgestell II für s. Pkw.)
  • ciągnik artyleryjski (Protzkraftwagen (Kfz.69) mit Einheitsfahrgestell II für s. Pkw.)
  • transporter piechoty (Mannschaftskraftwagen (Kfz.70) mit Einheitsfahrgestell II für s. Pkw.)
  • ciągnik lekkich dział przeciwlotniczych (leichter Flakkraftwagen (Kfz.81) mit Einheitsfahrgestell II für s. Pkw.)
  • samochód z generatorem 85V 8kW (leichter Scheinwerferkraftwagen I (Kfz.83) mit Einheitsfahrgestell II für s. Pkw.)
  • ciągnik 60 cm reflektora przeciwlotniczego (leichter Scheinwerferkraftwagen II (Kfz.83) mit Einheitsfahrgestell II für s. Pkw.)
  • samobieżne 2 cm działko przeciwlotnicze Flak 30 lub Flak 38 (2cm Flak selbstfahrlafette auf Einheitsfahrgestell II für s. Pkw.)

Lista wariantów pozwala mieć nadzieję, że Dragon będzie kontynuował produkcję modeli w oparciu o podwozie s. gl. Einheits-Pkw.

Opis szczegółowy

Opakowanie

Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38

Elementy zapakowane tradycyjnie dla Dragona — każda ramka w osobnym woreczku, kalkomanie, drobne ramki i części fototrawione przymocowane do tekturowej wkładki. Całość w dość sztywnym pudełku otwieranym od góry.

Instrukcja

Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38

Instrukcja kolorowa z rozkładem ramek, schematem montażu oraz schematami malowania. Kolory opisane według standardu Gunze Sangyo Mr.Color.

Wierność odwzorowania

Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38

Bardzo dobra. Projekt form stworzono nie tylko w oparciu o zdjęcia oryginału, ale także w oparciu o zdjęcia rekonstruowanych pojazdów. Dzięki temu otrzymujemy bardzo dobrze odwzorowane podwozie pojazdu.

Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38

Jedyne drobne zastrzeżenia można mieć do braku nielicznych detali na wewnętrznej części burty pojazdu. To jednak nie może dziwić — byłoby niemożliwe ze względów technologicznych. Bardziej zaawansowani modelarze mogą pokusić się o ich dodanie, nie będzie to bardzo pracochłonne.

Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38

Zgodność wymiarowa

Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38

Według dostępnych planów zgodność wymiarowa zestawu jest bez zarzutu. Także pasowanie poszczególnych elementów nie sprawia problemu, więc montaż zestawu nie powinien sprawiać najmniejszych problemów. Na ramce znajdziemy 53 elementy, z czego niemal połowa to detale podwozia. Właściwie żal tylko, że nie dołączono brezentowej „budy” pojazdu w wersji rozłożonej.

Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38

Przód pojazdu ma sporo detali oraz sporo miejsca na makietę silnika. Zaawansowani modelarze mogą pokusić się o otwarcie pokryw silnika i budowę od podstaw jednostki napędowej.

Wyposażenie

Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38

Wnętrze pojazdu oddano bardzo dobrze, a faktura pokrycia siedzeń jest wręcz fenomenalna. Karabin maszynowy MG 34 oddano wraz ze stojakiem w jednym elemencie, a mimo to zachowano sporo detali.

Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38

Koła zostały odwzorowane bardzo dobrze. Warto zauważyć różnice między kołami pomocniczymi (po lewej) oraz kołami jezdnymi.

Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38

Elementy podwozia są oddane bardzo dobrze, a ich projekt to kawał dobrej inżynierskiej pracy. Główne części zawieszenia to 4 elementy tworzące wraz z podwoziem sztywną całość. Komplet podwozia to 12 elementów, a łącznie z kołami 16. Jak na skalę 1/72 to wystarczająco wiele, a jednocześnie nie przekracza to możliwości nawet początkującego modelarza.

Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38

Elementy fototrawione to podłoga pojazdu. Oszklenie składa się z jednego elementu, mającego bardzo dobrą przezroczystość. Kalkomanie są małym arkuszem z tablicami rejestracyjnymi do podanych w instrukcji malowań. Zawierają również czyste tablice rejestracyjne oraz cyfry i oznaczenia literowe pozwalające na stworzenie tablic pojazdów używanych przez Wehrmacht, Luftwaffe lub Waffen-SS.

Działko przeciwlotnicze 2 cm Flak 38

Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38

To kompletnie nowa ramka, zaprojektowana od podstaw. Liczba detali podpowiada, że jest to działko przeskalowane do skali 1/72 ze skali 1/35.

Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38

Dokładność odwzorowania podstawy oraz przyczepki powinna zadowolić nawet bardzo wybrednych modelarzy. Prawdę mówiąc żal będzie budować ten zestaw w pozycji transportowej, która ukryje tak wiele detali.

Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38

Konstrukcja działka oraz jego szczegóły wydaje mi się lepsza, niż w wielu zestawach w skali 1/35. Także do kół podwozia i detali bieżnika nie mam zastrzeżeń.

Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38 Dragon 7422 - Horch 108 Typ 1 w/ 2 cm Flak 38

Tarcza ochronna i lufa zapewne przez najbardziej wymagających będzie zastąpiona blaszkami fototrawionymi, ale nie jest to konieczne. Warto zauważyć, ze lufa działka nie jest ślepa, ale ma wyraźnie widoczny otwór wylotowy. To nadal nie jest standardem we wszystkich modelach wtryskowych w skali 1/35 i wciąż jest dość rzadkie w skali 1/72.

Podsumowanie

Bardzo ładny model, a na dodatek prosty w budowie. Akurat na weekend czy dwa pracy. Nie powinni mieć z nim problemu nawet modelarze początkujący. Konstrukcja podwozia, mimo swojego skomplikowania, jest prosta w montażu. Właściwie nie wiem, jak przy tak dużej dbałości o odwzorowanie detali oryginału pokpiono kwestię nazwy. Być może zawinił chaos związany z nazewnictwem, który — mam nadzieję — został choć odrobinę wyjaśniony we wstępie do recenzji.

Czy warto kupić ten zestaw? Oczywiście. Początkujący będą mieli bardzo ładny model w kolekcji. Średnio zaawansowani mogą przerobić model na jedną z mniej popularnych wersji lub zbudować zestaw prosto z pudełka, a działko przeznaczyć do innych zestawów. Najbardziej zaawansowani będą mieli doskonały punkt wyjścia do zaawansowanych projektów modelarskich. Polecam z czystym sumieniem i zapowiadam redakcyjną relację z budowy.

Zestaw do recenzji otrzymany dzięki uprzejmości firmy Dream. Dziękujemy.

Bibliografia

  1. Erdmann, Holger: schwerer geländegängiger Einheits-Personenkraftwagen.
  2. Fleischer, Wolfgang: Die 2-cm Flugzeugabwehrkanonen 30 und 38., Waffen Arsenal #S-68. Podzun-Pallas Verlag, Wölfersheim-Berstadt 2002
  3. Frank, Reinhard: Ford im Kriege. LKW, Maultiere, PKW., Waffen Arsenal #123. Podzun-Pallas Verlag, Friedberg 1990
  4. Kočán, Frantisek & Lehar Vladimír & Starosta Jiri: Horch in detail. Horch 108 Typ 1a und 40, Schwerer Einheits-Pkw. als Gruppenwagen Kfz.18/21, Special Museum Line #18. Wings and Wheels Publications, Praha 2001
  5. Müller, Werner: 2 cm Flak im Einsatz 1935–1945., Waffen Arsenal #142. Podzun-Pallas Verlag, Friedberg 1993
  6. Scheibert, Horst: Flak auf dem Gefechtsfeld., Waffen Arsenal #51. Podzun-Pallas Verlag, Friedberg 1978
  7. Seifert, Walter E.: Die Einheits-Pkw der deutschen Wehrmacht., Waffen Arsenal #S-74. Podzun-Pallas Verlag, Wölfersheim-Berstadt 2003