1/48 Spad XIII late version – Eduard #8196

Eduard 8196 - Spad XIII late version

Nowy model Eduarda trafił do sprzedaży w Polsce pod koniec września. Spad XIII to kolejna replika maszyny z okresu Wielkiej Wojny wydana przez czeskiego producenta. Dostajemy do rąk model bardzo dobrze opracowany pod względem merytorycznym i technologicznym.

Spad XIII late version Spad XIII late version Spad XIII late version

Zestaw składa się z wyprasek z tworzywa w kolorze cielistym, jednej wypraski z wiatrochronami z przezroczystego plastiku, blachy fototrawionej, masek oraz instrukcji montażu i malowania.
Jakość tworzywa jest doskonała, odwzorowanie detali zasługuję na pochwałę. Mankamentem modelu są niewielkie przesunięcia form oraz grube krawędzie spływu płatów. Instrukcja montażu modelu opracowana w formie broszury czarnobiałej, jasno i szczegółowo przedstawia montaż modelu oraz schematy malowania wraz z oznakowaniem. Eduard podaje nazwy i numery farb potrzebnych podczas budowy modelu wg specyfikacji Gunze serii C i H.

Spad XIII late version Spad XIII late version Spad XIII late version
Spad XIII late version Spad XIII late version Spad XIII late version
Spad XIII late version Spad XIII late version

Kalkomanie

Spad XIII late version

Czeski producent załączył do zestawu kalkomanie umożliwiające wykonanie modelu w 4 wariantach malowania i oznakowania:

  • SPAD XIII, Sgts Fernand Chavannes, SPA. 112, sierpień 1918
  • SPAD XIII, Lt Charles Nungessar, Escadrille SPA.65, wrzesień, 1918
  • SPAD XIII, Adjutant Marius Blanc, Escadrille SPA.81, lato, 1918
  • SPAD XIII, Capitaine Rene Fonck, Escadrille SPA.103, jesień, 1918

Kalkomanie są dobrej jakości, film jest cienki, nasycenie kolorami właściwe.

Podsumowanie

Model Spad XIII jest ciekawą propozycją dla modelarzy zajmujących się okresem I WŚ a także dla wielbicieli modeli z szachownicą. Dzięki wydaniu przez oficynę Kagero monografii z dołączonymi kalkomaniami istnieje możliwość wykonania repliki w skali 1/48 tego popularnego myśliwca w polskich barwach z okresu użytkowania go w naszym lotnictwie.