1/48 Morane Saulnier M.S. 406C1 – AZ Model #AZ 4804
Metryczka zestawu
- Pełna nazwa zestawu: Morane Saulnier MS 406C1
- Producent: AZ Model
- Nr katalogowy: AZ 4804
- Liczba i rodzaj elementów: 36 z plastiku w kolorze cielistym, 2 przezroczyste, 20 żywicznych, 42 fototrawionych, 2 arkusze kalkomanii, 1 rurka 0,8mm oraz maska do malowania.
- Schematy malowań:
- GC III/1 6 Eskadra (SPA 93), pilot Sgt. Miroslav Jiroiudek, Francja 1940; schemat malowania: khaki, ombre calcinée, gris bleu foncé / gris bleu clair
- GC III/6 pilot Sgt-chief Pierre Le Gloan, Francja 1939; schemat malowania: khaki, ombre calcinée, gris bleu foncé / gris bleu clair,
- GC I/2 1 eskadra, Francja 1940; schemat malowania: khaki, ombre calcinée, gris bleu foncé / gris bleu clair
- Uwagi: AZ Model przygotował również modele w innych wersjach – M.S. 406 „Over Finland” (AZ 4805), M.S. 406 (AZ 4806) i M.S. 406 „In Africa” (AZ 4807).
Opis szczegółowy
Opakowanie
Model zapakowany jest w lakierowane kartonowe pudełko, otwierane po bokach. Karton jest dość cienki i słabo chroni elementy we wnętrzu. Grafika na pudelku przedstawia MS 406 walczącego z Bf 109. Na rewersie pudełka umieszczono barwne sylwetki trzech MS-ów będące jedynym źródłem informacji o sposobie malowania.
Wszystkie części zapakowane są w woreczki strunowe – osobno wypraski z instrukcją i klakomaniami, elementy żywiczne i blaszka z maską do malowania. Niestety takie opakowanie nie daje nam pewności czy model nie był wcześniej otwierany i przeglądany.
Instrukcja
Instrukcja została wydrukowana na jednej kartce kredowego papieru formatu A4, złożonej na pół. Instrukcja jest czarno-biała z wyróżnieniem w dwóch odcieniach niebieskiego detali żywicznych i fototrawionych. Pierwszą stronę zajmuje króciutki opis samolotu oraz szkice wyprasek, elementów żywicznych i blachy z numeracją poszczególnych detali. Na dole strony narysowane są piktogramy z objaśnieniami. Pozostałe 3 strony instrukcji zajmują rysunki montażowe. Dodatkowo na ostatniej stronie na dole jest umieszczona tabelka z barwami potrzebnymi przy budowie modelu. Kolory farb podane są według Agamy i Gunze.
Jakość części
Wypraski AZModelu są na pierwszy rzut oka zbliżone do wyprasek firmy Classic Airframes. Jednak po bliższym przyjrzeniu się widać że są znacznie lepiej wykonane. Elementy posiadają liczne detale faktury powierzchni płatowca, w tym imitację nitowanego łączenia poszycia samolotu. Wnętrze i kilka innych detali zostało wykonane jako części żywiczne i fototrawione.
Model MS 406 w wydaniu AZ Modelu składa się z 2 wyprasek z plastiku, zawierających 36 elementów. Plastik jest dobrej jakości. Nie ma jakichkolwiek nadlewek czy przesunięć. Przezroczyste elementy modelu zostały wykonane w technice vacu. Składają się na nie zdublowane osłony kabiny pilota. Plastik jest przejrzysty, choć faktura oszklenia nie jest idealnie gładka.
Elementy żywiczne są dokładnie wykonane, wolne od pęcherzyków powietrza.
Wierność odwzorowania
Linie podziału na powierzchniach modelu wykonano jako wgłębne. Są bardzo ładnie wykonane, delikatnie a przy tym wyraźnie. Odwzorowane są bardzo szczegółowo wszystkie charakterystyczne detale. Odtworzono także nitowanie na łączeniu blach poszycia. Powierzchnie sterowe są wyraźnie oddzielone, co ułatwi ich odcięcie podczas wykonywania w pozycji wychylonej.
Detale kabiny pilota, wykonane z żywicy, umożliwiają wykonanie jej z wieloma szczegółami. Uzupełnione w elementy fototrawione z załączonej do zestawu blaszki na pewno zadowolą wymagających modelarzy.
Zgodność wymiarowa
Elementy zestawu porównałem z planami opublikowanymi w zeszycie z serii Monografie Lotnicze, numer 28.
Wymiary elementów oraz ich obrys zewnętrzny nie budzą żadnych zastrzeżeń. Przebieg linii podziału blach odpowiada praktycznie w 100 procentach schematom w monografii. Części żywiczne imitujące wyposażenie kabiny doskonale oddają charakterystyczne jej cechy. Nie znalazłem w nich rażących odstępstw od oryginału, oczywiście posiłkując się zdjęciami i rysunkami z ww. monografii.
Wyposażenie
Drobne elementy wyposażenia oddane są głownie przy pomocy części żywicznych i blaszek. Żywice odwzorowują głownie wyposażenie kabiny pilota, koła i detale podwozia. Blaszka fototrawiona zawiera kolorowe elementy – m. in. tablicę przyrządów, pasy pilota, ażurowe wloty powietrza, muszki celownicze. Dodatkowo w zestawie producent dołączył rurkę średnicy 0,8mm na imitację luf karabinów maszynowych. Zaletą zestawu AZ Modelu jest także uzupełnienie go w maskę, służąca do zabezpieczenia elementów w czasie malowania modelu.
Kalkomanie
kalkomanie wydrukowane został na cieniutkim filmie, z niewielkimi jego naddatkami przy oznaczeniach. Druk jest wysokiej jakości, bez przesunięć z bardzo dobrym nasyceniem kolorami. W moim modelu są 2 arkusze, drugi jest z poprawionymi kodami podskrzydłowymi. Na pierwszym arkuszu te elementy są zbyt małe. Widocznie producent zbyt późno zauważył pomyłkę i był zmuszony dodrukować osobne kalkomanie.
Kalkomania zawiera komplet oznakowań dla 3 maszyn używanych we Francji. Pozostałe zestawy AZ Model z MS 406 zawierają inne, ciekawe oznakowania dla maszyn z kilku państw.
Zestawy uzupełniające / korygujące błędy zestawu
Do modelu MS 406 w skali 1/48 dostępnych jest szereg elementów dodatkowych, począwszy od żywicznych kół po kalkomanie. Zestaw kalkomanii, produkowany przez Eduarda pod numerem 48001 French WW II Aces, zawiera m. in. malowanie dla polskiego MS-a.
- Carpena (48.19) – Morane Saulnier MS406 Pt.1 (France)
- Carpena (48.20) – Morane Saulnier MS406 Pt.1 (France)
- Carpena (48.95) – Morane Saulnier MS406 (France, Luftwaffe, Finland)
- Eduard (D 48-001) – French WW II Aces
- MSAP (4808) – Morane Saulnier MS 406 (France)
- Squadron (SQ9530) – Morane Saulnier MS 406/410 Vacu Canopy
- True Details (TD48071) – Morane Saulnier MS-406/410 Wheel Set
Podsumowanie
Bardzo dobrze dzieje się na rynku modelarskim, ze firmy wprowadzają na rynek kolejne ciekawe modele wykonane na wysokim poziome. Czescy producenci wiodą ostatnio prym w tej dziedzinie. Doskonałym przykładem takiej polityki jest właśnie model M.S. 406 wydany pod szyldem AZ Model. Otrzymujemy model wtryskowy, uzupełniony o bardzo popularne teraz dodatki w postaci elementów żywicznych, fototrawionych a na dokładkę dostajemy jeszcze maski – i to wszystko wysokiej jakości.
Ogólna ocena zestawu wypada pozytywnie. Słowa uznania należą się czeskiemu producentowi za wkład w podniesienie walorów zestawu. Wadami tej edycji modelu francuskiego myśliwca są osłony kabiny wykonane techniką vacu o dość przeciętnej jakości, sposób opakowania detali i całego zestawu, skromna instrukcja montażu, czyli wady raczej błahe.
Literatura:
- Gaston Botquin M.S. 406, Monografie lotnicze #28, Wyd. AJ-Press
- Bartłomiej Belcarz Polskie Lotnictwo we Francji 1940; Stratus, Sandomierz 2002
- Bartłomiej Belcarz Morane MS 406C1, Caudron Cyclone CR 714C1, Bloch MB 151/152, Polskie skrzydła #2, Stratus, Sandomierz 2004
- Bartłomiej Belcarz Morane 406 PSP, Lotnictwo z szachownicą #5
- Barry Ketley French Aces of WW II, Aircraft of the Aces #28, Osprey Publishing 1999